tisdag 30 september 2014

Assegnazione


Klassen har blivit ombedda att utföra fyra uppdrag. Vi har denna vecka på oss att slutföra uppdragen.


Uppdrag 1 Gå till en affär du inte skulle vilja vistas i, teckna och skissa en reflektion. Hm vad ska jag välja. NK. Här känner jag mig smutsig, vågar jag ens gå in??? Det finns få ställen som gör mig så obekväm som glammiga varuhus. Jag får för mig att personalen ska anklaga mig för stöld, att jag ska råka förstöra något eller att alla ska titta snett och viskar om mig. Kanske skiljer jag mig inte från de andra som vandrar runt här inne, kanske har vi liknande ekonomi men jag kan inte hjälpa att känna mig som en outsider här. Jag väljer att gå in i en perfymbutik, personalen frågar om jag behöver hjälp, för det ser säkerligen så ut. Jag säger att jag bara tittar. Mamma har fyllt år så jag hade kunnat köpa något till henne, hon gillar badskum. Jag hittar ett skum, tittar på prislappen, 500 kr! OMG, över min döda kropp tänker jag och ställer ifrån mig flaskan. Ps: Jag vill klargöra att texten ovan är en skiss, en textligskiss över min upplevelse av perfymbutiken i NK och bilden nedan är en skiss skapad ur textskissen.

 

Uppdrag 2: Besök ett galleri. Lyssna på ljudet. Teckna det/gör ett collage!
Galleri Scandinavia. Här vill jag inte gå in. Här kan jag inte gå in för det är måndag och det innebär att nästan alla gallerier är stängda. En lite detalj som ajg hade lyckats undvara. Det du hör i bakgrunden på filmen är byggarbetarnas sorl. Det är vad betraktaren utifrån upplever en måndag eftermiddag när hen passerar. Jag ställer mig frågan vem är välkommen in här. Alla är såklart välkommna men frågan är om alla känner sig välkommna eller om det är ett galleri för eliten, för dem som har pengar och status?

Uppdrag 3: 

Bild 1: En kliché 
Bilden ovan är en reklamaffish för Ralph Lauren föreställande den sexiga moderiktiga mannen. Huvudet är tiltat nedåt, och blicken naglar sig fast vid betraktaren. Luggen hänger likt elvis Presleys, ned i ögonen för att skapa en viss mystik. Den kritiska betraktaren kan se detta som en klysha den okritiska som ett idolporträtt eller en post in i en värld full av möjligheter och lycka.





Jacques- Louis David 
Napoleon at Thermopylae

Hilding Linnqvist
1891 Självporträtt i skjorta och hängslen


Bild 2: Ett historiskt konstverk som har metaforiskt eller symboliskt innehåll
Hilding Linnqvist självporträtt påminner om Jecques- Louis David målning på Napoleon Bonaparte. Kroppsspråket med handen på bröstet är liknande. Den högra handen skiljer sig dock åt på målningarna där Linnqvist självporträtt har handen lealöst satt i sidan. Vad betyder det när handen är placerad på bröstet? Poträtt där den avbildade har handen på bröstet var vanligt förekommande på sjuttonhundra och atonhundratalet. Det ryktas att jacques- Lous Davids målningar av Napoleon Bonaparte kan ha berott på magsmärta, canser eller en hudsjukdom.Ursprungligen härstammar posen från antiken. Aischines, retoriker som ansåg att denna pose var lämpad då man skall tala.Faktan är hämtad från Wikipedia och kan därför inte ses som en sanning utan snarare som gemene mans spekulationer.



Bild 3: Samtidskonstens idéer och en innovativ användning av material. 
Bilden ovan är tagen utanför Alfons Åbergs kulturhus. Detta är ett ställe för barnen där de kan leka och upptäka Alfons värld. Jag likställer kulturhuset med vad operan eller teatern är för oss vuxna, nämligen finkultur. Här skolas barnen in redan vid tidigålder att uppskatta något annat än de snabba tecknade klipp som visas på film och tv. Barnens ställning i samhället har under det senaste århundrandet fått ett rejält uppsving. Att bankulturen blir viktigare och viktigare blir därför en naturlig följd i utvecklingen. På bilden ovan ser vi Alfons nöjt stå blickandes ut över kanalen. Det kanske inte är en innovativ bild i form av materialanvändningen men den berättar om den tid vi lever i nu, där barnkulturen blivit en marknad i sig. Vad är egentligen en innovativ användning av meterial, jag funderar över om det innovativa idag är det minimalistiska och förenklade eftesom konst, av kroppsvärskor och dylikt redan uppnåtts.

4. Ta del av och reflektera kring följande länk:

https://www.youtube.com/watch?v=oww7oB9rjgw


Det är alltså okej att stjäla idéer från andra människor men inte saker.  Det viktiga tycks vara att de stulna idéerna omarbetas till något nytt! Ett konstnärligt geni beskrivs i filmklippet som någon som är duktig på att omarbeta det som någon tidigare skapat! Jag kopplar detta till det vygotskij skriver om fantasin att fantasin föds ur upplevda erfarenheter och ur verkligheten. Den är bara omarbetad, ihoplaggd på ett annat vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar