tisdag 9 september 2014

Stopmotion

Have a heart, Had a heart

Så var det dags för Storyline. Grundidén var att ett hjärta pulserar i två kupade händer. Clara utvecklade idén genom att föreslå att en kniv skulle skada hjärtat, vilket jag tyckte var en ypperlig idé. Vi spånade vidare och kom på att filmen skulle börja med texten have a heart och avslutas med had a heart. Vi bestämde oss att ladda ned appen Stop Motion Recorder för att på enklast möjliga vis framställa en film. Att göra filmen helt och hållet i mobilen kan vara ett smidigt sätt att arbeta i skolan där resurser och tidsbegränsningar annars kan sätta käppar i hjulen.

Medans Clara skissade på storylinen målade jag ett hjärta. Här kom google väl till hands, där jag hittade jag ett hjärta som var lagom förenklat som jag tecknade av.


  
För att få hjärtat att pulsera tecknade vi ett stort hjärta och ett lite mindre hjärta.Vi riggade ritplattan mot en träskiva och tejpade på bordet för att lättare kunna ta bort och föra plattan åter i samma position. Riggningen av mobilen fick bli på en trasig mikrovågsugn. Den fästes med rikligt av kletmassa.


Det var klurigt att få händerna lika stora och placerade på samma platts på de två ritplattorna. Delvis på på grund av att det ena hjärtat var större än det andra och handens yta därmed skulle täckas olika mycket. Det löste vi genom att se på den föregående bilden genom mobilen projicerat mot ritplattan och följa konturen av den föregående handen. Detta är en funktion som underlättar  tillverakndet av stopmotion film.  När konturerna av handen var ifyllda tecknade jag upp linjerna i handen på frihand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar